Handige Handjes

Welkom op mijn blog! Ik ben Yvonne, en volgens velen erg handig met mijn handen. Denk dan aan patchwork en quilten, borduren met de hand en borduurmachine, kleding en lingerie maken en andere creative uitspattingen.



Bedankt voor je bezoekje, en laat eens een reactie achter bij de blogjes...Groetjes, Yvonne.



woensdag 10 februari 2010

Weddingshawl

Al een tijdje ben ik bezig met deze shawl. Het is een oud patroon, met een mooi verhaal. Een aantal eeuwen geleden was het een gewoonte dat je zelf de wol spon van de schapen die je had. Voor jonge meisjes die op het punt van trouwen stonden, was het een uitdaging om de wol zo dun mogelijk te spinnen. Van die gesponnen draad werd een shawl gebreid. Als de shawl door een trouwring gehaald kon worden, zei dat iets over de kwaliteiten als huisvrouw... Vandaar de naam weddingringshawl. Dit verhaal heb ik ergens gelezen...als er onwaarheden in staan...dan was mijn bron onjuist. Ik gebruik wol die veel dikker is...dus mijn shawl gaat echt niet door een trouwring.
Het patroon is erg mooi...wel goed opletten! In mijn geval betekent het dat ik iedere naald afkruis op een papiertje. Inmiddels ben ik aan de derde bol wol begonnen en meet de shawl 76 centimeter. De bedoeling is dat ik er vier bollen wol in verwerk. Daarna wordt de shawl geblockt..en komt het kantpatroon nog mooier uit...maar zover is het nog niet!

8 opmerkingen:

  1. Mooi! Daar moet je inderdaad goed je aandacht bij houden. Hij wordt super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooiiiiiii!!!
    leuk kleurtje, lekker lente-achtig!!
    dus de sneeuw kan weg, de lente er in!!!!
    groetjes, syl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry, een paar spelfoutjes gemaakt.
    Prachtige shawl, doet me erg denken aan mijn moeder, die breidde vroeger ook erg vaak. Ze heeft het al lang niet meer gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik haak wel eens shawls en aan degene die ik ze schenk zeg ik dat elke steek met liefde gemaakt is, ik vind het een beetje indiaans, het principe van iets voor iemand maken met liefde, een soort van bescherming die je maakt...
    die van jou is supermooi, het lijkt me heel moeilijk, super dat jij dit kan...(ik ben een leek in patronen volgen)
    xje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hij wordt prachtig..... maar bij mij zal hij ook nooit door de trouwring passen, ik brei met pen 10 of niet!!!!!
    groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Natuurlijk nieuwschierig geworden, dus toch even op je blog kijken hoe hij er uit ziet. Wat leuk!! Dat patroon herken ik. Daarmee heb ik mijn allereerste trui gebreid in roze. Ik was toen 13 jaar! Jouw sjaal is prachtig geworden. Daar zal je veel plezier van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen