Handige Handjes

Welkom op mijn blog! Ik ben Yvonne, en volgens velen erg handig met mijn handen. Denk dan aan patchwork en quilten, borduren met de hand en borduurmachine, kleding en lingerie maken en andere creative uitspattingen.



Bedankt voor je bezoekje, en laat eens een reactie achter bij de blogjes...Groetjes, Yvonne.



woensdag 11 augustus 2010

Op stap geweest...

Het was een lang gekoesterde wens van mij om eens een bezoekje te brengen aan Hofstede de Haemmaeker in Aerdt. De bekende eigentijdse merklappen ontwerper Jan Houtman heeft hier bijna 40 jaar gewoond. En geborduurd...120 merklappen in bijna 40 jaar. Jan is helaas 3 jaar geleden overleden, maar zijn nalatenschap wordt nu beheerd door zijn partner Theo. Ik kan niet anders constateren dan dat Theo dat met volle overgave doet. De ontvangst is allerhartelijkst, en Theo geeft deskundig en uitgebreid uitleg over de merklappen. De symbolen en hun betekenis, en hoe Jan zijn merklappen uitdacht. Ook het plekje van Jan is nog zoals hij het achterliet....hij zou bij wijze van spreken zo naar binnen kunnen lopen, gaan zitten op zijn stoel bij het raam en verder gaan aan een nieuwe merklap. Je krijgt echt een kijkje in het leven van Jan en Theo als je de hofstede bezoekt. Het is een heerlijk rustige stek, daar aan de Aerdtsedijk! Natuurlijk kun je eigenlijk niet weg zonder een patroon. Ik heb gekozen voor de Watersnood sampler. Ook wij hebben toendertijd aan de lijve ondervonden welke impact dat had: wij zijn toen naar mijn vriendin geweest voor bijna een week.
Voor iedere borduurster met een warm hart voor merklappen: een bezoekje naar Aerdt is een must! Overigens von Rob het ook bijzonder interressant.

3 opmerkingen:

  1. Yvonne, wat leuk dat ook jullie naar Aerdt geweest zijn en hebben genoten. Ik ben er zelf ondertussen 2x geweest en zou als het dichterbij zou zijn nog wel een 3e keer willen. Er komt bij een eerste bezoek zoveel op je af........

    Mooi patroon heb je gekocht. Ik ken niemand die het geborduurd heeft en zie tzt uit naar je updates.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Leuke en mooie cadeaus heb je gehad.
    Ik heb toevallig deze week nog verschillende patronen van Houtman zitten bekijken. Leuk dat je er geweest bent! Mooi patroon heb je gekocht. Wij hebben ook speciale herinneringen aan de watersnood van 1995. Net 3 dagen verhuisd en toen moesten we weg.....
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yvonne, leuk om te lezen dat je bij JH geweest bent. Onvoorstelbaar hoeveel je daar kunt zien. Als je weer eens gaat kun je bij mij komen koffie drinken, ik woon er heel dicht bij. Veel succes met je nieuwe patroon.
    Groetjes Riet.

    BeantwoordenVerwijderen