Handige Handjes

Welkom op mijn blog! Ik ben Yvonne, en volgens velen erg handig met mijn handen. Denk dan aan patchwork en quilten, borduren met de hand en borduurmachine, kleding en lingerie maken en andere creative uitspattingen.



Bedankt voor je bezoekje, en laat eens een reactie achter bij de blogjes...Groetjes, Yvonne.



dinsdag 5 juni 2012

Tante Alie

Al jaren heb ik een oude handnaaimachine. Het is een Naumann/Lewenstein.
De preciese leeftijd van de machine heb ik niet, maar het is wel een oudje. De tante van mijn moeder, mijn oudtante dus, heeft hem als jonge vrouw gekocht. Geen idee of het toen een nieuwe of een tweedehands machine was. Vermoedelijk was dat begin jaren '40 van de vorige eeuw.
Inmiddels is de machine al ruim 25 jaar in mijn bezit. Door ruimtegebrek staat hij meer onder de kap in plaats van ergens te pronken.
Een beetje aangestoken door de Singer Featherweight-hype heb ik Tante Alie weer eens tevoorschijn gehaald.
Ze zat erg onder het stof, en ook de steken waren van slag. Maar een drupje olie hier en daar en een nieuwe naald doen wonderen. De naald had ik er eerst verkeerd ingezet, tja....het is en blijft natuurlijk een oud machientje en dan gaan de dingen net even anders dan bij de moderne machines.
Maar zeg nu zelf, staat ze niet prachtig te glimmen??? En ik heb zelfs de steken goed gekregen.
Ik hoop ooit nog eens via het serienummer te achterhalen hoe oud ze nu echt is...en misschien kom ik nog eens te weten waar ze gekocht is.
Nu is deze naaimachine niet te vergelijken met een Singer Featherweight, maar de nostalgie is er niet minder om.
Tante Alie zou met een tevreden glimlach op haar gezicht zitten.....want ze hield zelf erg van kleding maken....Jammer dat zo'n machientje niet kan praten...wat een verhalen zou ze hebben!

4 opmerkingen:

  1. Dat vind ik zo leuk van die oude machines
    Even schoonmaken en een drupje olie en ze naaien weer
    Dat kan niet met die moderne machines
    Geniet maar van je mooie naaimachine
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier is een link voor informatie over je naaimachine
    http://www.naaimachineskopen.nl/merken/naumann-naaimachine
    Misschien heb je er wat aan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. joh, wat een verrassing! Dat jij met al je mooie moderne masjienen toch nog zo'n oudje hebt!!
    Als je zelf ouder wordt, ga je dit soort dingen natuurlijk waarderen: dat is het........;;))
    liefs, Syl
    ps maar wat ben je toch een naaimachine-mens: quilts op de locker, een oudje weer aan de gang!
    volgens mij ligt je roeping niet in de zorg maar ergens anders!!!! X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh wat leuk, ik heb pas een oude Pfaff 30 maar eens op mijn naaikamertje gezet.
    Alleen is daaarvan de riem gebroken.
    Maar ze zien er zo mooi uit...die oudjes.

    BeantwoordenVerwijderen