Handige Handjes

Welkom op mijn blog! Ik ben Yvonne, en volgens velen erg handig met mijn handen. Denk dan aan patchwork en quilten, borduren met de hand en borduurmachine, kleding en lingerie maken en andere creative uitspattingen.



Bedankt voor je bezoekje, en laat eens een reactie achter bij de blogjes...Groetjes, Yvonne.



maandag 25 november 2013

Houterig borduur....

Het is wat ongewoon, borduren op hout. Tja, met een borduurmachine kun je dan ook heel ongewone dingen maken. Niet op zo maar een plaatje hout, maar op balsahout.
Ik was het al lange tijd van plan....maar om te beginnen is balsahout niet overal te koop. Het wordt voornamelijk gebruikt in de vliegtuigmodelbouw, omdat het zo licht van gewicht is.
Werner was zo aardig om het voor mij te kopen bij een winkel in Den Bosch, daar komt hij immers bijna elke week wel een keer.
Maar een beetje spannend was het wel, dat borduren op hout.
Op de achterkant van het hout strijk je eerst plakkatoen. Zo voorkom je dat het hout teveel geperforeerd wordt. Zorg er ook voor dat het borduur niet teveel steken heeft, anders gaat het alsnog mis en valt alles uit elkaar naderhand. Vervolgens span je een stuk gewone versteviging in de borduurring en plak je met een beetje lijmspray het balsahout in de ring.
De naald gaat door het hout als een mes door zachte boter....echt ongelofelijk!
Het resultaat valt mij niet tegen. Hier en daar is de spoeldraad een beetje naar de bovenkant van het borduur getrokken. Ik zal nog eens informeren hoe ik dat kan voorkomen bij een volgend borduur.
En uiteindelijk plak je het geborduurde stukje hout op...
.... een mini-dienblaadje. Leuk, voor de sier, of om elegant een glas wijn aan te bieden....

7 opmerkingen: